WROCŁAW 11 – 12-04-2015.

SONY DSC

Cykl wycieczek „ PIĘKNA NASZA POLSKA CAŁA”

Z cyklu „Piękna Nasz Polska Cała” w dniach 11 i 12 kwietnia grupa członków PTTK pod przewodnictwem prezesa Tomasz Bieguna wyruszyła autokarem na wycieczkę zwiedzać Wrocław.

Wyjazd z Wągrowca nastąpił 11 kwietnia o godz. 8.00. Pierwszy przystanek to Poznań-

zwiedzamy Palmiarnię. Tutaj odbywamy podróż po odległych kontynentach, wśród bogatej roślinności różnych stref klimatycznych. Wrażenia wzbogacają dźwięki żywych ptaków, szum wody i akwaria pełne egzotycznych ryb.

Dalej trasa wiedzie do Trzebnicy, miejsca zakwaterowania i spożywania posiłków. Następnie około godz. 17.30 przybywamy do Wrocławia. Po spotkaniu z przewodnikiem rozpoczynamy wędrówkę po mieście.

OSTRÓW TUMSKI – to miejsce, z którego wywodzi się geneza miasta, to także historyczne centrum religijne Wrocławia. Właśnie tutaj ok IX wieku powstał pierwotny gród Piastów, który w 1000 roku Bolesław Chrobry podniósł do rangi biskupstwa. Ostrów Tumski w swoich początkach funkcjonował jako wyspa, dopiero później po zasypaniu jednej z odnóg Odry został wcielony do stałego lądu.

Zwiedziliśmy Kościół św. Idziego- najstarszą budowlę Ostrowa Tumskiego, Archikatedrę św. Jana Chrzciciela, przeszliśmy Most Tumski, który łączy Wyspę Piasek i Kościół NMP, pomnik papieża Jana XXIII, Pałac Arcybiskupi, pomnik św. Jana Nepomucena.

Wieczorem około godz. 20.00 wjechaliśmy windą na najwyższy budynek w Polsce

„SKY TOWER”. Całkowita wysokość budynku wynosi 212m. Jest to kompleks mieszkalny, biurowy, handlowo – usługowy i rekreacyjny. My wjechaliśmy na 48 piętro i tam roztoczył się niepowtarzalny widok Wrocławia nocą.

Dalej przewodnik poprowadził nas do ważniejszych obiektów miasta, które podświetlone ukazały się nam w całej okazałości. Dłużej zatrzymaliśmy się na Rynku. To średniowieczny plac targowy, jeden z największych rynków staromiejskich Europy. Zabudowę otaczającą Rynek stanowią budynki pochodzące z różnych epok historycznych. W centrum późnogotycki Ratusz z 66 metrową wieżą jest najokazalszą tego typu budowlą w kraju.

W jego podziemiach działa Piwnica Świdnicka

, jeden z najstarszych w Europie lokali gastronomicznych. W XIX wieko powstał gmach Nowego Ratusza, w którym dzisiaj mieści się sala posiedzeń rady miasta oraz gabinet prezydenta Wrocławia. W zachodniej części rynku jest fontanna i pomnik Fredry, są to najczęściej odwiedzane miejsca przez turystów i wrocławian.

Dziś rynek we Wrocławiu to miejsce Jarmarków Bożonarodzeniowych, imprez sylwestrowych, uroczystości religijnych, akademickich, wojskowych.

Nocne zwiedzanie kończymy o północy i wracamy do Trzebnicy na nocleg.

12 kwietnia – niedziela, po śniadaniu wyjeżdżamy do Wrocławia. Pierwszym punktem jest Afrykarium, które znajduje się na terenie ZOO.

Afrykarium to obiekt prezentujący życiodajne wody Afryki, został otwarty 26 października 2014 r. To kompleks przedstawiający różne ekosystemy związane ze środowiskiem Czarnego Lądu. Łącznie znajduje się 19 basenów i zbiorników przedstawiających m.in.

rafę koralową Morza Czerwonego, hipopotamy nilowe, ryby słodkowodne jezior Malawi i Tanganiki. Głębiny kanału Mozambickiego, gdzie występują rekiny, płaszczki i inne duże ryby pelagiczne, to wszystko można podziwiać z podwodnego tunelu o dł.18 m. Kolejna ekspozycja poświęcona jest Wybrzeżu Szkieletów w Namibii gdzie prezentowane są pingwiny przylądkowe oraz kotiki afrykańskie. Dżunglę otaczającą rzeka Kongo reprezentują zaś krokodyle i manaty – niezwykłe, roślinne ssaki zwane także syrenami.

W kompleksie Afrykarium znajduje się też sala konferencyjna, edukacyjna, taras widokowy i sklep z pamiątkami. Po obejrzeniu tych przepięknych roślin, ryb, zwierząt, nasyceni niesamowitymi wrażeniami mogliśmy jeszcze pospacerować po terenie zoo przyglądając się innym znanym zwierzętom i ptakom.

Dalsza trasa zwiedzania to Hala Stulecia, Fontanny, Ogród Japoński, rejs po Odrze statkiem Wiktoria z Przystani ZOO do Przystani Kardynalskiej.

Ostatni punkt zwiedzania to Panorama Racławicka. Jest to obraz olejny, cykloramiczny bitwy pod Racławicami, namalowany w latach 1893 – 1894 pod kierunkiem Jana Styki i Wojciecha Kossaka. Ukazuje artystyczną wizję przebiegu bitwy pod Racławicami. Na obrazie zostali przedstawieni uczestnicy bitwy między innymi: naczelnik Tadeusz Kościuszko, gen Antoni Madaliński, kosynier chłopski Bartosz Głowacki, a ze strony rosyjskiej Aleksander Tormasow. Wielkie malowidło o wymiarach 15 m na 114 m dzięki zespoleniu szczególnych zabiegów malarskich ( specjalna perspektywa) i technicznych (oświetlenie, sztuczny teren) „ przenosi” widza w inną rzeczywistość i inny czas.

Zwiedzanie Wrocławia dobiegło końca. Wracamy do Trzebnicy zjeść obiad.

Szczęśliwi, zadowoleni i pełni wrażeń z pięknego Wrocławia, który przybliżył nam bardzo kompletnie przewodnik Pan Michał wracamy do Wągrowca.