2021.10.17 WYCIECZKA DO SIERAKOWSKIEGO PARKU KRAJOBRAZOWEGO

SIERAKOWSKI PARK KRAJOBRAZOWY ( 17.10.2021)

W jesiennej aurze grupa turystów z Oddziału PTTK Wągrowiec oraz sympatyków udała się na wycieczkę autokarowo – pieszą do Sierakowskiego Parku Krajobrazowego. Była to trzecia wycieczka z cyklu „ Parki Krajobrazowe Województwa Wielkopolskiego” po PK „ Dolina Baryczy”(2018 r.) i „ Żerkowsko- Czeszewskim Parku Krajobrazowym (2019 r.) zorganizowana przez Klub Turystyki Pieszej „ Włóczykij”.

Poznawanie parku krajobrazowego rozpoczęliśmy od wizyty w Ośrodku Edukacji Przyrodniczej w Chalinie. Zwiedziliśmy ciekawie zaaranżowaną ekspozycję przyrodniczą w dworku w Chalinie oraz przeszliśmy niezwykle urokliwą ścieżką dydaktyczną ” Jary koło Chalina” O zwiedzanych miejscach, przyrodzie i historii parku opowiedziała nam edukatorka OEP, pani Karolina Ferenc. Byliśmy pod wrażeniem wiedzy pani Karoliny oraz umiejętności jej przekazania. Bardzo dziękujemy.

Po krótkim odpoczynku udaliśmy się z wizytą do Kwilcza. Bardzo mile zostaliśmy przyjęci przez pana Krzysztofa Kwileckiego, właściciela pałacu i parku oraz jego rodzinę. Pan Krzysztof Kwilecki potomek wielce zasłużonego rodu dla Wielkopolski, prywatnie, niezwykle sympatyczny i pełen osobistego uroku, oprowadził nas po pomieszczeniach pałacowych opowiadając o życiu swojej rodziny dawniej i dzisiaj. Nie zabrakło anegdot i ciekawostek. Pokrzepieni pyszną kawą i pączkami wyruszyliśmy na spacer po przypałacowym parku. Obecni właściciele tego przepięknego pałacu, który zaprojektował sam Karl Friedrich Schinkel, włożyli dużo pracy i wysiłku w remont i renowację zabytkowych wnętrz oraz rewitalizację parku. Dzięki ich wysiłkom i olbrzymim nakładom finansowym udało się tę rodową siedzibę Kwileckich wraz z parkiem uratować przed zniszczeniem i ocalić dla potomnych.

Następnym punktem programu była „ Góra Głazów” , czyli wzniesienie (103 m n.p.m.) na skraju wzgórz morenowych i doliny Warty. Na szczycie znajduje się duży głaz narzutowy ( 9 m obwodu, 2,30 m wysokości), który przywędrował na te tereny z lądolodem skandynawskim z miejscowości Rapakiwi / Finlandia/. Ze wzgórza podziwialiśmy wspaniały widok na dolinę Warty, bory Puszczy Noteckiej, Sieraków i okoliczne miejscowości.

Przed zapadnięciem zmroku zdążyliśmy przejść ścieżką przyrodniczą w rezerwacie „ Buki nad Jez. Lutomskim”. Rezerwat utworzony w 1958 roku na obszarze 55 ha jest jednym z najciekawszych rezerwatów woj. wielkopolskiego. Zajmuje strome brzegi Jez. Lutomskiego , ponacinane licznymi jarami erozyjnymi. Pas lasu szerokości od 100 do 300 m ciągnie się na przestrzeni 3,5 km. Tuż nad jeziorem rosną olchy, o rzadko spotykanych, wysmukłych pniach, natomiast wyższe partie brzegu zajmuje las bukowy/ drzewa w wieku do 300 lat, obwód pnia do 4 m). W tym dzikim i pierwotnym lesie przewodnikiem był pan dr Lesław Pilc, który prowadził dla nas swoiste zajęcia terenowe z wiedzy o przyrodzie. My pilni „ studenci” dużo skorzystaliśmy i bardzo dziękujemy.

Zapraszam i zachęcam do udziału w następnych wycieczkach, bo warto.