2019.04.27 WYCIECZKA DO CZESZEWSKO-ŻERKOWSKIEGO PARKU KRAJOBRAZOWEGO.

Wycieczka do Czeszewsko – Żerkowskiego Parku Krajobrazowego

27 kwietnia 2019 r.

W ostatnią kwietniowa sobotę członkowie i sympatycy Klubu Turystyki Pieszej „Włóczykij” wybrali się na autokarową wycieczkę do Czeszewsko – Żerkowskiego Parku Krajobrazowego. Pogoda była super, bo trochę się ochłodziło i co sprzyjało zwiedzaniu. Wsiedliśmy do autokaru, którym kierował nasz kolega Leszek i pojechaliśmy przez Gniezno, Wrześnię w stronę Miłosławia ( znanego nam z rajdów Fortuny) i dalej przez Nowe Miasto nad Wartą dojechaliśmy do Śmiełowa. Tam zatrzymaliśmy się aby zwiedzić muzeum Adama Mickiewicza, które miesci się w dawnym pałacu Gorzeńskich. Klasycystyczny pałac wybudowany w 1797 r. jest dziełem Stanisława Zawadzkiego. Ponieważ właściciel pałacu Antoni Gorzeński należał do masonerii, dlatego też we wnętrzu można odnaleźć sporo elementów wolnomularskich. W 1831 r. przebywał tu Mickiewicz, który próbował przedostać się do powstania listopadowego.

Kiedy właścicielami majątku zostali Chełkowscy rozwinął się tu kult wieszcza, który zaowocował utworzeniem muzeum. Ekspozycja prezentująca czasy, osobę i twórczość Adama Mickiewicza zajmuje parter pałacu. W szczególny sposób zaakcentowano pobyt poety w Wielkopolsce. Oddzielne pokoje poświęcono „Panu Tadeuszowi” i „Dziadom”. Na piętrze zorganizowano ekspozycję wnętrz pałacowych z uwzględnieniem pamiątek po Marii i Józefie Chełkowskich oraz wybitnych postaciach XIX w. goszczących w Śmiełowie. Do Muzeum należy również rozległy park z Ogródkiem Zosi oraz pomnikiem i ławą Mickiewicza.

Po obejrzeniu tej pod kierunkiem pani przewodnik tej niezwykle ciekawej ekspozycji pojechaliśmy do miejsca przed  Żerkowem, gdzie pieszo zielonym szlakiem wyruszyliśmy na Łysą Górę (161 m n.p.m), która jest najwyższym wzniesieniem Wału Żerkowskiego. Stamtąd zeszliśmy do miejscowości Brzóstków, gdzie czekał na nas autokar.

Dalej pojechaliśmy do Czeszewa do Ośrodka Edukacji Leśnej. Tam czekał już na nas przesympatyczny pan Hubert. Najpierw wysłuchaliśmy ciekawej prelekcji o parku krajobrazowym na terenie którego się znajdowaliśmy, potem obejrzeliśmy małą wystawę oraz przepiękny film o florze i faunie tego parku. Następnie promem o nazwie „Nikodem” przepłynęliśmy na drugą stronę Warty. Pomaszerowaliśmy przez las ciekawą ścieżką dydaktyczno – przyrodniczą słuchając ciekawostek i informacji o lesie. Nasz przewodnik pokazał nam także niezwykłą aleję starych dębów – to były naprawdę imponujące drzewa.

Pełni wrażeń i wiadomości zatrzymaliśmy się nad Warta na odpoczynek i ognisko z kiełbaskami. Najedzeni wróciliśmy na drugi brzeg rzeki i pojechaliśmy do domu. Była to niezwykle ciekawie i sympatycznie spędzona sobota.