XXXIX OGÓLNOPOLSKI WIOSENNY RAJD ROWEROWY do KOBYLNICY.

XXXIX Ogólnopolski  Wiosenny  Rajd Rowerowy do Kobylnicy

Aktywne spędzanie czasu na wycieczkach rowerowych stało się zwyczajem turystów z naszego Oddziału PTTK w Wągrowcu. W niedzielę 10 kwietnia 2016 roku duża grupa rowerzystów udała się do Kobylnicy, aby wziąć udział w rajdzie rowerowym. Część osób udała się rowerami z Wągrowca bezpośrednio na metę w szkole w Kobylnicy. Większość wybrała wersję wygodniejszą tzn. szynobusem do Owińsk i stamtąd Cysterskim Szlakiem Rowerowym do Kobylnicy. Trasa została zaplanowana w ten sposób, aby był czas na zwiedzanie ciekawych miejscowości po drodze. Taką interesującą miejscowością okazała się Wierzenica. Miejscowość związana z cystersami z Łekna, ponieważ w 1153 roku rycerz Prandota podarował wieś Vereniz zakonnikom. W roku 1253 przeszła w ręce księcia Przemysła I, a następnie stała się własnością prywatną. Tutejsze dobra zakupił w 1842 roku August Cieszkowski, działacz narodowy i społeczny, jeden z najwybitniejszych przedstawicieli nurtu narodowego w polskiej filozofii, długoletni prezes Towarzystwa Przyjaciół Nauk w Poznaniu. August Cieszkowski był zaprzyjaźniony z poetą Zygmuntem Krasińskim. W latach  1843-45 poeta sześciokrotnie gościł w Wierzenicy.

Wierzenica jest malowniczo położona na wzgórzach i posiada kilka godnych obejrzenia obiektów. Tuż przy drodze z Wierzonki stoi ciekawy dom Sołtysa, dawna karczma z podcieniem  pochodząca z 1 połowy XIX w., pięknie odrestaurowana. Dalej szlak rowerowy doprowadził nas do miejsca dawnego młyna na rzece Główna. Przeszliśmy także Aleją Filozofów. Jest to ciekawie poprowadzona aleja, przy której umieszczono tablice informacyjne o wybitnych osobach ze świata nauki, kultury i polityki, którzy byli gośćmi właścicieli Wierzenicy. Ze ścieżki można było podziwiać bielejący w oddali dwór Cieszkowskich.

W planach wycieczki było obejrzenie kościoła pw. Św. Mikołaja, który znajduje się na Szlaku Kościołów Drewnianych wokół Puszczy Zielonka. Jest to bardzo ciekawy zabytek ,w którym  w ostatnim czasie wykonano  dużo prac restauracyjnych. Mięliśmy szczęście, bo po kościele oprowadził nas sam proboszcz parafii, ks. Przemysław Kompf . Przybliżył on nam historię kościoła, dokładnie opisał zabytkowe wnętrze świątyni. Mówił bardzo zajmująco, podając dużo ciekawych informacji, o których trudno znaleźć wzmianki w przewodnikach.

Po zwiedzeniu kościółka ruszyliśmy na metę rajdu, czyli do szkoły w Kobylnicy. Tam spotkaliśmy pozostałych rowerzystów z Wągrowca. Organizatorzy rajdu przygotowali bułki i gorące kiełbaski oraz ciepłe napoje. Otrzymaliśmy też pamiątkowe znaczki. Wracaliśmy do Wągrowca różnymi trasami. Razem z Wiesią i  Rysiem Nowickimi oraz Zosią Zmudzińską wybrałam ciekawą trasę rowerową doliną  Cybiny, przez Uzarzewo, Biskupice , Kowalskie i dalej ścieżkami rowerowymi przez Puszczę Zielonka. Po drodze  zwiedziliśmy  szachulcowy kościół  Świętego Michała Archanioła w Uzarzewie. Świątynia została  zbudowana w 1749 roku z fundacji dziedzica wsi, Felicjana Niepruszewskiego. Dalej trasa wiodła do miejscowości Jerzykowo. Rzeka Główna przepływała kiedyś przez Jezioro Kowalskie (29ha). W latach

1978-84 rzekę spiętrzono i jezioro znalazło się w obrębie zbiornika retencyjnego o pow. 203 ha. Zapora czołowa znajduje się koło wsi Barcinek, a w Jerzykowie zlokalizowano tamę pośrednią. Przejeżdżając rowerem tamę podziwialiśmy przepiękny widok  z jednej strony na rzekę , a z drugiej na olbrzymi  zbiornik. W szybkim tempie przemierzaliśmy puszczę, ponieważ zaczął zapadać zmrok. Byliśmy sami w środku lasu. Mogliśmy zobaczyć  stado olbrzymich  danieli, które przebiegło tuż przed kołami naszych rowerów. Puszcza Zielonka jest piękna o każdej porze roku, ale o zmroku robi niesamowite wrażenie.

Do Wągrowca dotarliśmy późnym wieczorem, nieco zmęczeni, jednak bardzo zadowoleni z odbytej wycieczki. Przejechaliśmy około 100 km, a  walory krajobrazowe i poznawcze wynagrodziły nam podjęty trud. WARTO BYŁO!