2019.09.15 WYCIECZKA AUTOKAROWO-PIESZA PO POWIECIE WĄGROWIECKIM.

Wycieczka autokarowo – piesza

po Powiecie Wągrowieckim

W niedzielę, 15 września Oddział PTTK im. Waldemara Balcerowicza w Wągrowcu zaprosił mieszkańców naszego powiatu na wycieczkę autokarowo – pieszą po najciekawszych  jego zakątkach. Pierwszym miejscem, które odwiedziliśmy, były Potulice. Tutaj w siedzibie Stowarzyszenia Wiejskiego „Strzecha” zostaliśmy bardzo serdecznie (kawą i ciastem) przyjęci przez jego przedstawicielki oraz przez pana Jerzego Konwińskiego z Koła Towarzystwa Pamięci Powstania Wielkopolskiego 1918/1919. Po obejrzeniu wystawy poświęconej powstańcom i działalności Koła, poszliśmy zwiedzić pozostałości po zespole pałacowo – parkowym rodziny Biegańskich oraz drewniany kościół pw. św. Katarzyny. Na cmentarzu odwiedziliśmy groby powstańców wielkopolskich poległych 6 lutego 1919 r. pod Radwankami. Kolejnym przystankiem naszej wyprawy była Gołańcz, gdzie w Ośrodku Kultury obejrzeliśmy Regionalną Izbę Tradycji oraz spotkaliśmy się z panem Adamem Kuszem, który nam historię i ciekawostki Gołańczy przybliżył. Odbyliśmy spacer do pozostałości zamku Pałuków z XIV wieku i poznaliśmy wydarzenia związane z najazdem Szwedów i walką o zamek. Następnie pojechaliśmy do Smogulca, gdzie niestety nie udało się nam wejść do kościoła, musieliśmy zadowolić się obejrzeniem go z zewnątrz. Ze względu na swój kształt i renesansowy styl zwany jest często małym Wawelem. Dalej udaliśmy się na szlak schronów z II wojny światowej i zwiedziliśmy umocnienia w samodzielnym rejonie oporu „Dobieszewo”. Oprowadził nas po nim pan Lesław Pilc. Kolejnym punktem naszej wycieczki były pozostałości po kopalni soli w Wapnie. Pokazał nam je pan Zbigniew Grabowski i przy okazji opowiedział historię jej powstania oraz upadku i wpływu tych wydarzeń na samą miejscowość i jej mieszkańców. Na koniec zatrzymaliśmy się w Srebrnej Górze, gdzie obejrzeliśmy zespół dworski z końca XVII wieku – obecnie siedzibę Domu Pomocy Społecznej. Pełni wrażeń i bardzo zadowoleni wróciliśmy do Wągrowca. Wycieczka została zorganizowana w ramach realizacji zadania budżetu obywatelskiego 2019.