KOLEJNY ZIMOWY SPACER TWARDZIELI.

IMG_1403_(1600_x_1200)

Niedzielna wyprawa szlakiem Adama Mickiewicza

31 stycznia 2016r.

W niedzielę w liczbie 18 osób zebraliśmy się, jak zawsze, na parkingu przy muzeum, by tym razem udać się do Skoków. Naszą wycieczkę zaczęliśmy od zwiedzenia kościoła pw. św. Mikołaja Biskupa. Dzięki uprzejmości księdza proboszcza mogliśmy obejrzeć jego ciekaw wnętrze, a jego historię przybliżyła nam doskonale przygotowana Ania.

Prawa miejskie Skoki otrzymały w 1367 r. z nadania Kazimierza Wielkiego. W tym  okresie Jakub Podleski-Skocki ufundował pierwszy kościół pw. św. Wawrzyńca. W XVI w. właściciele Skoków – Latalscy,  przystali do braci czeskich i im też oddali miejscową świątynię. Kościół na powrót przywrócono katolikom wyrokiem sądu trybunalskiego w 1643 r. zmieniając jednocześnie patrona na św. Mikołaja. Obecną świątynię wzniesiono w 1737 r. z inicjatywy wojewody poznańskiego Kazimierza Raczyńskiego. Spośród wielu drewnianych kościółków, ten wyróżnia się dwuwieżową fasadą. Jest to budowla o konstrukcji szkieletowej wypełnionej cegłami, orientowana. Trzynawowa z trójbocznie zamkniętym prezbiterium. W 2006 r. kościół przeszedł gruntowny remont polegający na… wymianie ścian. Ponieważ belki  okazały się zmurszałe, a wypełniające konstrukcję cegły były w nie lepszym stanie, podjęto decyzję o wymianie całych ścian. W czasie remontu dach świątyni wspierał się na specjalnym rusztowaniu, podczas gdy ściany zostały rozebrane i zastąpione całkowicie nową konstrukcją.   Najstarszymi zabytkami są pochodzące z I połowy XVII w. czasza chrzcielnicy i płyta nagrobna Zofii z Latalskich Reyowej. Spoczywa tutaj również jej mąż Andrzej Rey – wnuk znanego polskiego poety Mikołaja. Andrzej przez wiele lat pełnił funkcje dyplomatyczne, był zaufanym doradcą i tłumaczem Władysława IV Wazy.

Następnie udaliśmy się na szlak czerwony prowadzący lewym brzegiem Jeziora Budziszewskiego. Pogada dopisywała, humory też. Idąc podziwialiśmy piękne widoki pokrytego jeszcze lodem jeziora. Naszym celem było Budziszewko, gdzie w trakcie trwania Powstania Listopadowego przebywał Adam Mickiewicz. Dotarliśmy do pałacu, w którym mieszkał. Niestety mogliśmy go tylko obejrzeć zza płotu. Jest on obecnie w rękach prywatnych i w trakcie remontu. Udało się nam jednak zobaczyć izbę pamięci naszego Wieszcza w znajdującej się obok szkole podstawowej noszącej jego imię.

Zespół pałacowo-parkowy zlokalizowany w sąsiedztwie kościoła św. Jakuba, powstał w początkach XIX wieku dla rodziny Łubieńskich. Pałac zwrócony jest fasadą na wschód, murowany, otynkowany, na planie wydłużonego prostokąta. Wysoko podpiwniczony, dwukondygnacyjny, posiada w elewacjach bocznych parterowe przybudówki. Wejście główne na osi fasady jest poprzedzone dwubiegowymi schodami z balustradą. Po roku 1870 salon przebudowano na dwukondygnacyjną kaplicę protestancką. Na ścianie zewnętrznej zabytkowego budynku umieszczono w roku 1955 tablicę upamiętniającą pobyt Adama Mickiewicza, który gościł w Budziszewku od 24 września 1831 u Józefa Łubieńskiego i jego żony Konstancji z Bojanowskich. Konstancja według niektórych krytyków literackich i miejscowej tradycji była pierwowzorem Telimeny z „Pana Tadeusza”. Mickiewicz został ojcem chrzestnym córki właścicieli Budziszewka. Następnymi właścicielami wsi i pałacu byli przedstawiciele niemieckiego rodu von Treskow. Po roku 1945 w pałacu mieściła się szkoła podstawowa, a obecnie budynek jest własnością prywatną.

Odwiedziliśmy jeszcze drewniany kościół pw. św. Jakuba i udaliśmy się drugą stroną jeziora w drogę powrotną do Skoków, zatrzymując się w ciekawszych miejscach dla zrobienia zdjęć. Po dojściu na parking okazało się, że przeszliśmy około 23 kilometrów. Zmęczeni, ale zadowoleni wróciliśmy do domów, tym razem nie zatrzymując się po drodze na kawę.