LESZNO I OKOLICE 2015-10-17-18.

SAMSUNG CSC

Leszno i okolice 17 -18 października 2015r.

Z cyklu „Piękna nasza Polska cała” – 42 osobowa grupa pod przewodnictwem Stefana Strychalskiego udała się na południe Wielkopolski, w okolice Leszna. Pierwszym punktem i naszą bazą noclegową było miasteczko Osieczna, położone na Pojezierzu Krzywińskim. Jedno z najmniejszych miast w Polsce – ok. 2000 mieszkańców jest przepięknie położone u stóp Jeziora Łoniewskiego z jednej strony i wzgórzami moreny dennej z drugiej.

Naszym przewodnikiem był prezes Towarzystwa Ziemi Osiecznej pan Staszek Lenartowicz.

Spacer rozpoczęliśmy od Klasztoru Franciszkanów, gdzie brat Mateusz z wielka dokładnością przedstawił nam historię zakonu oraz klasztoru wzniesionego w latach 1680 -1682. W przyklasztornym kościele znajduje się cudami słynący obraz Matki Bożej Bolesnej, tzw. Osieckiej. Obraz w 1979 r. został uhonorowany koronami papieskimi.

Następnie udaliśmy się do Muzeum Młynarstwa i Rolnictwa, położonego na wzgórzu przy drodze do Leszna.. Z kilkunastu XVIII – wiecznych wiatraków przetrwały trzy, które noszą imiona ostatnich młynarzy. Do wszystkich weszliśmy i podziwialiśmy wnętrza – w jednym bez większych przeróbek zachowały się wszystkie maszyny i urządzenia młyńskie.

W godzinach popołudniowych pan Staszek oprowadził nas po miasteczku. Byliśmy na rynku, który jest w trakcie rewitalizacji, potem przeszliśmy w miejsce, gdzie w XVIII wieku znajdował się cmentarz żydowski. Obecnie w jego sąsiedztwie powstała ściana pamięci z odnalezionymi 33 macewami. W pobliżu lapidarium stoi stary dąb – pomnik przyrody, pamiętający dawnych mieszkańców.

Ostatnim etapem był Zamek w Osiecznej, datowany na 1472 rok, kilkukrotnie przebudowywany, zmieniający właścicieli. Obecnie mieści się w nim Ośrodek Rehabilitacyjny.

Dzień zakończyliśmy wspólną biesiadą.

Niedzielny poranek rozpoczęliśmy od spotkania z panią przewodnik Marią Dobroń, zwiedzania Rydzyny i Zamku z XIV – bogatej siedziby znamienitych rodów ( Leszczyńskich, Sułkowskich). Mogliśmy go podziwiać tylko z zewnątrz. Zajrzeliśmy też do kościoła parafialnego, gdzie za ołtarzem głównym mieści się oryginalna płyta nagrobna Czerniny z XIV w ( założyciel Rydzyny)

Potem pojechaliśmy kilkanaście kilometrów do Pawłowic, gdzie znajduje się jedna z najokazalszych rezydencji w Wielkopolsce, wybudowana w latach 1785 – 1790. Od 1945 roku pałac należy do Zootechnicznego Zakładu Doświadczalnego. Tutaj mogliśmy podziwiać wnętrza, a zwłaszcza przepych kolumnowej sali balowej.

Kolejny nasz punkt – to Leszno. Poznaliśmy jego historię opowiadaną przez panią Marię na rynku, następnie Nową Synagogę, w której obecnie mieści się Galeria Sztuki, Bazylikę Mniejszą św. Mikołaja z 1709 – 1710r., Kościół św Krzyża ( dawny ewangelicki), lapidarium utworzone w latach pięćdziesiątych XX w. przy Kościele św. Krzyża, które tworzy ok. 100 nagrobków z XVII – XIX w.

Zwieńczeniem naszego wyjazdu była wizyta na lotnisku szybowcowym, gdize instruktor Centralnej Szkoły Szybowcowej pokazał nam szybowce, opowiedział o szkoleniu młodych adeptów i odpowiadał na niekończące się pytania naszych panów.

W drodze powrotnej do Osiecznej weszliśmy na wieżę widokową „Jagoda”, by w całej okazałości podziwiać panoramę miasteczka.

Wieczorem, pełni wrażeń wróciliśmy do Wągrowca.