WYCIECZKA ŚWINOUJŚCIE-KOPENHAGA-MALMO 6-9 SIERPIEŃ 2015.

Wycieczka Świnoujście – Kopenhaga – Malmo 6 – 9 sierpień 2015r.

6 sierpnia o godzinie 6.30 pięćdziesięcioosobowa  grupa członków naszego Oddziału wsiadła punktualnie do autokaru prowadzonego przez naszego ulubionego kierowcę Zbyszka, by udać się na wycieczkę nad Morze Bałtyckie. Pierwszy cel naszej podróży to Świnoujście. Mimo panującego na dworze upału podróż przebiegała sprawnie i już około godz. 13 znaleźliśmy się u podnóża świnoujskiej latarni morskiej. Dzielnie wspięliśmy się po 300 stopniach na taras widokowy. Latarnia wybudowana w 1857 roku jest najwyższą w Polsce i jedną z najwyższych w Europie, jej wysokość wynosi 64,80 metrów. Ze szczytu możemy podziwiać wspaniałą panoramę naszego wybrzeża oraz nowego portu przeładunkowego. Całość robi ogromne wrażenie.

Następnie pojechaliśmy do podziemnego miasta na wyspie Wolin. Jest to kilometr podziemnych korytarzy łączących żelbetonowe schrony. W czasie II wojny światowej były tam potężne działa mające bronić bazy Krigsmarine. Po wojnie znajdowała się tu baza polskich generałów na wypadek III wojny światowej. Stąd miały paść rozkazy rozpoczynające atomową zagładę w przypadku jej wybuchu. Na szczęście obecnie jest to muzeum, po którym oprowadzał nas sympatyczny, młody przewodnik w mundurze. Na czas zwiedzania zamieniliśmy się w grupę nieopierzonych rekrutów.

Po tej sympatycznej dawce emocji przeprawiliśmy się promem na wyspę Uznam i pojechaliśmy do naszej bazy noclegowej w Domu Wycieczkowym „Bryza”. Po zakwaterowaniu i obiadokolacji udaliśmy się na spoczynek, bo już o pierwszej w nocy czekała nas pobudka.

O godzinie drugiej wsiedliśmy do autokaru biura turystycznego „Fregata”, w którym przywitała nas nasza przewodniczka pani Genowefa. Udzieliła nam pierwszych informacji i pojechaliśmy w stronę Rostocku. Tam o szóstej rano wjechaliśmy na prom i popłynęliśmy do duńskiego portu Gedser. Morze było spokojne, słońce przygrzewało coraz mocniej i z przyjemnością spędziliśmy podróż na pokładzie widokowym. Po dwóch godzinach wyjechaliśmy z promu i udaliśmy się podwodnym tunelem pod Cieśniną Sund i następnie najdłuższym na świecie Mostem Oresundsbro do Szwecji, a konkretnie do miasta Malmo. Obejrzeliśmy jego najciekawsze miejsca: Rynek Główny Stortorget z jego zabytkową zabudową, Lilla Torg – rynek starego miasta, Ratusz Miejski, zabytkową Aptekę Pod Lwem oraz Turning Torso – najwyższy budynek mieszkalny w Europie. Pojechaliśmy też nad brzeg morza, jednak plaży z prawdziwego zdarzenia tam po prostu nie ma.

Po tej krótkiej wizycie w Szwecji wróciliśmy do Danii i jej stolicy Kopenhagi. Zwiedzanie zaczęliśmy od rejsu stateczkiem. Przez ponad godzinę pływaliśmy kanałami podziwiając najciekawsze miejsca, zabytki i dzielnice miasta. Po tym naprawdę ciekawym rejsie nasza przewodniczka pokazała nam najdłuższy deptak Północnej Europy – ulicę Stroget, odwiedziliśmy słynną Syrenkę Kopenhaską, obejrzeliśmy fontannę bogini Gefion i uczestniczyliśmy w odprawie warty Gwardii Królewskiej przy pałacu Amalienborg. Szkoda, że nie starczyło nam czasu na wizytę w słynnym parku Tivoli, mogliśmy go tylko zobaczyć z okien autokaru. Po godzinie dziewiętnastej udaliśmy się w drogę powrotną i po godzinie trzeciej rano wróciliśmy do naszej bazy.

Następny dzień szef naszej wycieczki – Tomasz ogłosił dniem wolnym od wspólnego zwiedzania. Pogoda do plażowania raczej nie zachęcała, ale nikt w „domu” nie siedział. Spacer brzegiem morza, indywidualne zwiedzanie miasta, kawa i lody w kawiarence na deptaku – każdy znalazł coś dla siebie. Spotkaliśmy się dopiero na wspólnej kolacji.

W niedzielę, ostatni dzień wycieczki, zaraz po śniadaniu spotkaliśmy się z panem Wrzesławem – naszym przewodnikiem. Pokazał nam najciekawsze miejsca Świnoujścia, Aleję Gwiazd w Międzyzdrojach oraz przepiękne miasto Szczecin. W drogę powrotną wyjechaliśmy o godzinie 15.30. Na trasie zjedliśmy bardzo dobry obiad i już około godziny dwudziestej dotarliśmy do Wągrowca. Organizatorem tej ciekawej wycieczki był nasz prezes Tomasz i duże brawa dla niego!