Wycieczka po Podhalu i Pieninach

SONY DSC

W dniach 3-9 sierpnia 2014 roku 45 członków PTTK Oddział w Wągrowcu i 4 przyjaciół z Wrzesni pod przewodnictwem prezesa Tomasz Bieguna odbyło autokarową wycieczkę krajoznawczo -turystyczną po Podhalu i Pieninach. Myśl przewodnia to ” Piękna nasza Polska cała”.
Wyjachalismy z Wągrowca w niedzielę 3 sierpnia o 4 rano z uwagi na panującą wysoką tempwraturę. Pierwszy przystanek nastąpił w Częstochowie u stóp Pani Jasnogórskiej- Matki Wszystkich Polaków.Tam w 2-godzinnym czasie w/g własnych upodobań można było wziąć udział we mszy św. niedzielnej, zwiedzać klasztor i otoczenie. Przyjazd docelowy do Białego Dunajca, gdzie nastąpiło zakwaterowanie w pensjonacie ” U Toporów” w 2, 3 lub 4 osobowych pokojach z wygodami. Tam też spożywaliśmy śniadania ( tzw. „szwedzki stół”) i obiadokolacje.
W poniedziałek 4 sierpnia wyjachaliśmy na Słowację zwiedzać Jaskinię Bielańską. Jaskinia Bielańska jest jedną z najczęściej odwiedzanych spośród udostępnionych jaskiń na Słowacji. Okrężna trasa turystyczna ma długość 1370m, przewyższenie wynosi 125m. Na trasie jest 860 schodów. Zwiedzanie zajmuje około 70 minut. Temperatura powietrza waha się od 5 do 6 stopni. Podczas zwiedzania widzimy naciekowe wodospady oraz stalagnity i jeziorka. Do jej wejścia, znajdującego się 890 m. n.p.m. można dotrzeć ścieżką z Tatrzańskiej Kotliny pokonując róznicę poziomów 122 m. W drodze powrotnej podjechaliśmy pod Dużą Krokiew, gdzie zaplanowany był wjazd kolejką krzesałkową na szczyt skoczni. Pogoda zaczęła się załamywać i w trakcie wjazdu dopadł nas rzęsisty deszcz, ale bylo wesoło. Wieczorem odbyło się ognisko połączone z pieczeniem kiełbasek i tańcami. Za oprawę muzyczną odpowiedzialny był w-ce prezes Tadeusz Wiśniewski.
We wtorek 5 sierpnia pojechalismu do Kuźnic, z których w grupach kolejką linową wjechaliśmy na Kasprowy Wierch. Szczyt w Tatrach Zachodnich o wysokości 1987 m. n.p.m. Polożony jest w grani głównej Tatr i znajduje się na granicy polsko-słowackiej. Poniżej wydłużonego wierzchołka Kasprowego Wierchu, na wysokości 1959m. n.p.m. stoi budynrk, w którym znajduje sie bar, restauracja, poczekalnia dla oczekujących na zjazd kolejką, oraz zimowa stacja TOPR. Rejon Kasprowego Wierchu jest jednym z najbardziej obciążonych turystycznie obszarów Tatr. Po nasyceniu się pięknymi widokami część uczestników wycieczki w 2 grupach zeszła wybranymi szlakami pieszo, reszta zjechała kolejką. Spotkalismy się wszyscy w Kuźnicach. Wieczorem chętni pluskali się w wodach termalnych w Szaflarach.
W środę 6 sierpnia z przewodnikiem zwiedzaliśmy Szczawnicę- stolicę Pienin. Szczawnica i jej okolice to jedno z najpiękniejszych zakątków Polski. Największe walory to przyroda: góry, lasy, szlaki turystyczne, zdrowe powietrze górskie, specyficzny mikroklimat, wody mineralne. Nieodłącznym elementem jest uzdrowisko na terenie którego znajdują się źródła 12 kwaśnych wód i wspaniała Pijalnia Wód Mineralnych. Uzdrowisko specjalizuje się w leczeniu chorób dróg oddechowych, schorzeń układu ruchu a także chorób reumatycznych.
Następnie kolejką krzesełkowa wjechaliśmy na szczyt Palenicy, który stanowi świetny punky widokowy i wypadowy dla wędrówek szlakami pienińskimi.
7 sierpnia w czwartek jedziemy do Zakopanego, potem zaś do Zębu, najwyżej położonej w Polsce miejscowości i dalej szlakiem papieskim udajemy się na Gubałówkę. Tutaj delektujemy się panoramą Tatr i leżącym u stóp Gubałówki Zakopanem. Wracamy kolejką krzsełkową z Butorowego Wierchu do Kościeliska.
Następnym miejscem zwiedzania jest Sanktuarium Matki Bożej Fatimskiej na Krzeptówkach wybudowane jako votum za ocalenie życia papieża św. Jana Pawła II po zamachu z 13 maja 1981 r. Na Krzeptówkach dopingujemy przjeżdżajacym kolarzom z wyścigu dookoła Polski a zwłaszcza Rafałowi Majce.
Ostatnim punktem dziejszego dnia jest zwiedzenie Chaty Sabały, znanego gawędziarza i pieśniarza. Chata reprezentuje najstarszy typ budownicta góralskiego o układzie sień-izba-komora. Obecnie znajduje się tam prywatna ekspozycja muzealna.
8 sierpnia w piatek zwiedzamy Zakopane. zaczynamy od kościółka drewnianego na Jaszczurówkach p.w. Najświetszego Serca Pana Jezusa. w bocznych oknach kolorowe witraże z wizerunkiem MB Częstochowskiej i MB Ostrobramskiej. Ołtarz główny w kształcie góralskiej chaty. Następnie zwiedzamy Cmentarz Zasłużonych na Pęksowym Brzysku, któr jest miejscem szczególnym dla Zakopanego. Jest śladem istnienia tych, kyórzy jak Tytus Chałubiński kreowali rzeczywistość miasta i tych, którzy tworzyli legędę jak Sabała. Jest śladem artystów, kurierów, przewodników związanych z Podhalem. W czasie wolnym można było dokonać zakupu pamiątek i pospacerować po Krupówkach.
Sobota 9 sierpnia ostatni dzień wspólnego przebywania i powrotu do miejsca zamieszkania. Ten dzień też zapisał się w pamięci, ponieważ odwiedziliśmy Sanktuarium Matki Bożej Królowej Podhala w Ludźmierzu. To tutaj skupia się życie religijne Podhala. Zwiedziliśmy również Maryjny Ogród Różańcowy uformowany w postaci drogi z 20 kaplicami góralskimi z poszczególnymi tajemnicami wyrzeźbionymi w białym marmurze.
Czas drogi powrotnej wydłużył się z uwagi na panujące korki na trasie. Nic nas nie zrażało, bo mieliśmy jeszcze jedną niespodziankę. W Biechowie w Sanktuarium Matki Boskiej Pocieszania czakał na nas zaprzyjażniony z przyjaciółmi z Wrześni ojciec Jan- Paulin. Mimo późnego wieczoru serdecznie nas przywitał, odprawił w naszej intencji mszę św. i spokojnie, szczęśliwie wróciliśmy do domu.
W czasie wspólnych wędrówek panowała wesoła i serdeczna atmosfera. Grupa była bardzo zdyscyplinowana. W opisanych wyżej miejscach wiele niezapomnianych wrażeń i przeżyć. Wkonaliśmy ogromną liczbę zdjęć, które będą nam przypominały te piękne chwile.