2017-06-24-25 WYCIECZKA DO ZABRZA I GLIWIC.

WYCIECZKA do ZABRZA i GLIWIC

2017-06-24-25.

W dniu 24 czerwca 2017 grupa 23 członków PTTK pod przewodnictwem prezesa Tomka Bieguna wyruszyła o 5 rano autobusem kierowanym przez pana Zbyszka na Śląsk do Zabrza i Gliwic.W pierwszym dniu obiektem zwiedzania była zabytkowa Kopalnia Węgla Kamiennego Guido w Zabrzu.Kopalnia „Guido“ została założona w 1855 roku przez hrabiego Guido Hencel. Kopalnia ta to unikat na skalę światową, bowiem zachowane wyrobisko nie ma odpowiednika w innych ośrodkach muzealnych na świecie. Skansen tworzą korytarze na poziomach 170, 320  i 360 metrów oraz zespół zabudowy powierzchniowej wraz z wyposażeniem technicznym,Podzieleni na dwie grupy pod nadzorem przewodników zjeżdżamy windą na poziom  320 m.Tu widzimy wyrobiska utrzymane w stanie jak najbardziej zbliżonym do pierwotnego, kiedy to górnicy po raz ostatni zakończyli pracę i opuścili kopalnię.Uroczyste otwarcie poziomu dla zwiedzających odbyło się 4 grudnia 2008 roku.Poziom 360 m został otwarty 4 lutego 2016 roku.Można zwiedzać tzw. „szychty”- zwiedzający w górniczym ubraniu roboczym z przewodnikiem górnikiem wykonują pewne prace górnicze, albo w trybie „mroki kopalni“ zwiedzający otrzymują lampy osobiste i zwiedzają trasę po ciemku.

Po zwiedzeniu kopalni udaliśmy się pod wieżę antenową Radiostacji Gliwice, która stanowi część zbudowanego w połowie lat 30-tych XX wieku kompleksu radiowej stacji nadawczej. W obiekcie zachowało się wiele oryginalnych urządzeń. Wieża zbudowana jest z drewna modrzewiowego,  ma 111 m wysokości i uchodzi za najwyższą drewnianą budowlę na świecie. Oświetlona jest potężnymi reflektorami i widoczna z odległości wielu km.

W tym dniu kończymy zwiedzanie i udajemy się na zakwaterowanie do Szkolnego Schroniska Młodzieżowego „Ślązaczek“ w Gliwicach. Tam też spożywamy obiadokolację.

W godzinach wieczornych chętni zwiedzają miasto.

W dniu następnym tj. 25 czerwca jedziemy zwiedzać Sztolnię Królowa Luiza.Sztolnia ta to przede wszystkim podziemny park maszyn górniczych zlokalizowany w dawnych wyrobiskach „Królowej Luizy“.Część podziemna prezentuje oblicze górnictwa z lat 70 tych XX wieku.Trasa wypełniona jest zarówno multimediami jak i działającymi maszynami górniczymi.Największa z nich to kolos waży 27 ton i może urobić węgiel z wydajnością do 10 ton na minutę. Maszyn wydobywczych, które zaskoczą odwiedzających  jest tutaj więcej.Olbrzymia piła do podcinania pokładu węglowego, kombajn jednobębnowy czy strug ścianowy. Atrakcją zwiedzania podziemi „Królowej Luizy“ jest przejazd górniczą kolejką Karlik. Zwiedziliśmy ciekawe miejsca  Skansenu Górniczego, kopalnię i sztolnię.Przewodnicy bardzo interesująco i dostępnie przybliżyli nam pracę górników pod ziemią. Opowiadali o ich trudnej pracy i czyhających zagrożeniach.W trakcie zwiedzania przewodnicy uruchamiali nam maszyny, kombajny, przenośniki taśmowe co potęgowało wrażenia, czuliśmy się jak prawdziwi górnicy w kopalni.Dopiero wtedy człowiek uświadamia sobie jak naprawdę wygląda wydobycie węgla.

Po zwiedzeniu Sztolni udajemy się w drogę powrotną. Zatrzymujemy się w Częstochowie,  aby pokłonić się Matce Bożej Królowej Polski na Jasnej Górze.Tam mieliśmy 2 godziny na indywidualne przeżywanie, zwiedzanie Klasztoru i cennych obiektów.

Pełni duchowych przeżyć wracamy do Wągrowca. W okolicach Kłobucka mamy następny przystanek i wspólny obiad.

Ten dwudniowy wyjazd dostarczył ogromu niezapomnianych wrażeń duchowych i emocjonalnych.

Dopisała również słoneczna pogoda, która dopełniła przeżyć we wspaniałej atmosferze.