TURYSTYCZNE ANDRZEJKI w PUSZCZY ZIELONKA

Turystyczne Andrzejki w Puszczy Zielonka

( 27.11.2016)

Grupa piechurów z Klubu Turystyki Pieszej „Włóczykij” niedzielę andrzejkową spędziła na pieszej wędrówce w Parku Krajobrazowym Puszcza Zielonka.

Wycieczkę rozpoczęliśmy od ŁOPUCHÓWKA ,założonego w 2 połowie XIX w. jako folwarkMarienrode i znajdującego się w rękach niemieckich. W okresie międzywojennym majątek należał do Skarbu Państwa ( 359 ha). Przed II wojną światową został rozparcelowany.

W 1948 roku w pozostałej resztówce  ulokowano  nadleśnictwo, przeniesione z  Zielonki po przekazaniu tamtejszych lasów na cele doświadczalne. Obejrzeliśmy siedzibę nadleśnictwa, czyli znajdujący się w pięknym parku, bardzo przebudowany, dawny dwór z pocz. XX wieku oraz zabudowania folwarczne.

Następnie udaliśmy się do rezerwatu „ Żywiec Dziewięciolistny”. Jest to utworzony w 1974 roku rezerwat florystyczny , położony na zachodnim brzegu Jeziora Leśnego. Chroni się tu jedyne w Wielkopolsce i wysunięte najdalej na północ stanowisko żywca dziewięciolistnego – rośliny górskiej charakterystycznej dla buczyn karpackich. Spacerowaliśmy szlakiem zielonym, ciekawie poprowadzonym po pofalowanym terenie morenowym oraz  wzdłuż Jeziora Leśnego.

Po dłuższym marszu dotarliśmy do GŁĘBOCZKA. Dzisiaj jest to ukryta wśród lasów niewielka miejscowość, ale dawniej tętniło tutaj życie. Głęboczek  od 1445 roku do poł. XV w.  miał prawa miejskie. Istniał tu też kościół parafialny, który rozebrano w 1744 roku.

Dzięki  Romkowi Styczyńskiemu, miłośnikowi turystyki i wytrwałemu tropicielowi miejsc niezwykłych, udało nam się dotrzeć do grodziska stożkowatego „ Pański Dwór’ o średnicy 30m. Bardzo trudno znaleźć to miejsce, ponieważ brakuje oznakowania.

Na trasie wędrówki znalazło się również Dzwonowo, obecnie niewielka osada w gminie Skoki, a kiedyś miejscowość o charakterze miejskim. Była to  znana od XIV wieku siedziba rodu Nałęczów, którzy przyjęli później nazwisko Dzwonkowskich. Do końca XVIII wieku istniał tu kościół. W pobliżu szlaku  obejrzeliśmy przepiękną aleję bukową, pomnik przyrody, ciągnącą się w kierunku Miączynka.

Z Dzwonowa krawędzią doliny Dzwonówki /Potoku Dzwonowskiego/podziwiając widoki na położone w rynnie  jeziora:  Dzwonowskie, Borowe i Gackie doszliśmy do osady Sławica Letnisko. Po krótkim odpoczynku  udaliśmy się w dalszą wędrówkę przechodząc na drugą stronę doliny Dzwonówki przez dwa mostki. Bardzo urokliwa droga leśna doprowadziła nas do ŁOPUCHÓWKA.

Przeszliśmy 17 km,  ale warto było się potrudzić, bo trasa widokowo piękna i ciekawa historycznie.